,

Boek review – Energetische Bescherming

Via mijn Bol.com Kobo-abonnement kan ik voor €9,95 per maand onbeperkt Kobo boeken lezen. Via het Kobo-abonnement stuit ik op het boek Energetische Bescherming – Basisboek voor hooggevoelige mensen van Fond Delnooz en Patricia Martinot. Alle informatie die me helpt om te gaan met mijn Hoog Sensitiviteit is welkom, dus ik duik in dit boek.

Samenvatting
In deze geactualiseerde versie van Energetische Bescherming wordt in helder taalgebruik uitgelegd hoe hooggevoeligheid werkt en worden er talloze handvatten aangereikt om grip te krijgen op je eigen hoog gevoeligheid.
De twee auteurs Fons Delnooz en Patricia Martinot (zowel coach en therapeut) geven in deze publicatie een brede basis van energetische bescherming. Het boek bestaat uit een theoretisch deel en een praktisch deel. In het theoretische deel worden het begrijpen en herkennen van hooggevoeligheid uitgelegd. Hierbij wordt het energetische lichaam besproken van mensen, hoe energetische netwerken werken en hoe je gebrekkige begrenzing van je aura herkent. Het praktische deel bevat diverse oefeningen om energieverlies te herkennen, zichzelf te beschermen en te helen. Ook is er bijzondere aandacht voor het gebruik van sociale media en de manier waarop dit soort zaken ook energie vreten in de huidige moderne tijd.

Energetische bescherming

Met mijn healing-opleiding als achtergrond, vlieg ik door de eerste twee hoofdstukken heen. Voor mij is de uitleg van een energetisch lichaam wel duidelijk, maar dan begint het hoofdstuk van gebrekkige begrenzing herkennen. Het boek staat vol met heldere voorbeelden en die maken het boek zeer herkenbaar en laagdrempelig voor mensen die ervaren dat ze hooggevoelig zijn. Het is, zoals Elaine Aron ook al bevestigde, een karaktereigenschap die ervoor zorgt dat hooggevoelige mensen hun omgeving anders ervaren dan niet hooggevoelige mensen. Vaak ontdekken hooggevoelige mensen tijdens hun jeugd dat ze anders zijn en leren ze uiteindelijk af om alles wat ze waarnemen openlijk te benoemen. Ze voelen zich niet begrepen en daardoor zijn ze hun mond gaan houden. ‘Mensen verklaren ons voor gek’ is de gedachte die veel hooggevoelige mensen zich doen afsluiten voor anderen waarbij het gevoel van niet begrepen worden en eenzaamheid vergroot wordt. Aan dit aspect van hooggevoeligheid wordt redelijk wat aandacht gegeven in deze publicatie. Ik ervaarde daardoor meer begrip voor mijn opvoeders en docenten uit mijn jeugd, maar ook heel duidelijk wat het met mij gedaan heeft. Wat ik ook erg fijn vond in deze publicatie waren de “Wetten van energie”. In de wetten wordt op een hele simpele, rationele wijze uitgelegd hoe energie werkt, zonder spiritueel wollig taalgebruik. Bijvoorbeeld de eerste wet: Alles wat je met je geest doet (gedachten maken, herinneringen, beelden vormen, gevoelens) vormt een subtiel energetisch veld. De tweede wet geeft aan dat de energetische lading gaat daar naartoe waar de geest op gericht is.
Ook het begrip aura en de werking van een aura wordt echt op een vrij simpele manier uitgelegd waardoor ik dit boek met name geschikt vindt voor mensen die zonder spirituele poespas willen leren hoe een energetisch lichaam werkt, energie werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je in je eigen energie blijft zitten. Onvermijdelijk komt daar ook de werking van diverse chakra’s bij kijken, maar met name de basisuitleg is kort en helder in deze publicatie. Feit is dat aandacht en/of visualisatie ook een vorm van energie is, en je deze middelen in kunt zetten om jezelf energetisch te beschermen. Met heldere oefeningen die gemakkelijk te volgen zijn, kan iedereen gelijk aan de slag. Ik zou zeggen, baat het niet dan schaadt het niet. Gezien mijn voorkennis van de healing-opleiding was deze publicatie Energetische Bescherming niet vernieuwend, maar wel extra inzicht gevend aan de hand van de vele voorbeelden en afbeeldingen. Voor iedereen die nieuw is met hooggevoeligheid is dit een fantastisch boek met praktische voorbeelden hoe je jezelf energetisch moet beschermen.

Myst