, ,

Boek review – Hoog Sensitieve Personen

Nadat mijn vriendin Nienke en mijn regressietherapeut Wendy me wijzen op het feit dat ik een Hoog Sensitief Persoon (HSP) ben, besluit ik me te verdiepen in Hoog Sensitiviteit.
Nienke is zelf ook HSP en raadde mij het boek van Elaine Aron aan waarin zij veel van zichzelf in herkende. Ik besluit het boek Hoog Sensitieve Personen aan te schaffen voor op mijn e-reader.

De samenvatting
Elaine Aron zelf psychotherapeut maar ook HSP, combineert de resultaten van haar wetenschappelijke onderzoeken met haar ervaringen als therapeut. Daardoor begint deze publicatie met het bespreken van het wetenschappelijke bewijs dat Hoog Sensitiviteit daadwerkelijk een fysiologische eigenschap is. Elaine is uiteindelijk gekomen tot een simpele, maar duidelijke test die snel aangeeft in welke mate je HSP bent. Wat blijkt 1 op de 5 mensen worden geboren met een verhoogde mate van gevoeligheid. Het is een erfelijke eigenschap.
Veel hoog sensitieve personen zijn uiterst consciëntieus en intuïtief en vaak de creatieve kunstenaars en schrijvers. Naast positieve eigenschappen heeft HSP zijn ook lastige kanten. Mensen met hoge sensitiviteit hebben de neiging om snel overweldigd te raken door grote groepen mensen of een drukke omgeving. Vaak trekken mensen met hoge sensitiviteit terug uit dergelijke situaties en kruipen in hun schulp. Hierdoor ontwikkelen ze een onzekerheid en ervaren ze sociale belemmeringen. Alle eigenschappen van hoog sensitiviteit worden uitgebreid besproken waarbij veel praktijkgevallen en tips om met overgevoeligheid om te gaan, van onzekerheid af te komen worden besproken. Het vinden van een nieuwe sociale balans is het uiteindelijke doel van de auteur in de publicatie.

Hoog Sensitieve Personen

Voordat ik deze publicatie begon te lezen was ik lichtelijk sceptisch over de uitspraak van mijn psychotherapeut en vriendin Nienke dat ik ook een hoog sensitief persoon zou zijn. Met name de gesprekken met Nienke deden me twijfelen. Ze vertelde mij verschillende dingen die ze in het boek tegen kwam en precies op haar van toepassing waren. Zij is erg gevoelig voor sfeer en dat is ook één van de oorzaken die ervoor gezorgd heeft dat ze het niet naar haar zin had op haar werk en haar draai niet goed kon vinden. Zij herkende ook veel van mij in de publicatie, maar ik vond dat contrasterend. Nienke en ik zijn namelijk best wel verschillend. Zij houdt van festivals en feestjes, is goed in het leggen van sociale contacten en ik daarentegen vermijd juist festivals en grote groepen mensen. Ik ben goed in het aangaan van sociale banden, maar dan wel graag 1 op 1 en niet in een groep want dan voel ik me een beetje onhandig. Nienke heeft 4(!) keer de Nijmeegse vierdaagse gelopen en vond de sfeer en gezelligheid, maar ook sociale verbintenissen daar fantastisch. Ik gruwel al bij het idee dat ik in zo’n mensenmassa moet opgaan voor het verdienen van medaille. Dus hoe konden zij en ik beiden HSP zijn?

De eerste paar hoofdstukken waren theoretisch en droog van stof. Ik persoonlijk vond het wat moeilijk om door te komen. Hoog sensitieve personen zijn bewuster, gevoeliger, ingetogener dan anderen en daardoor sneller van slag door chaos, harde geluiden of mensenmassa’s. Vervolgens wordt uitgelegd dat hoog sensitieve personen vaak gezien worden als verlegen vanwege de eigenschap dat zij zich terugtrekken in een (nieuwe) situatie. Dit begint vaak al in de kindertijd waarbij kinderen gekenmerkt worden als zeer verlegen of zelfs sociaal achterlopend op leeftijdsgenootjes. (Feit: veel huilbabies zijn hoog sensitief en huilen dan vanwege de overdaad aan prikkels die ze ontvangen. Zij en kleine kinderen met HSP hebben meer tijd nodig om nieuwe situaties te verwerken en krijgen dan vaak de stempel “verlegen”)
Aangezien ik mezelf niet herkende in het begrip “verlegen” begon ik te twijfelen of ik wel echt HSP was. Gelukkig legde Elaine Aron uit dat verlegen bij HSP inhoudt dat je je sociaal onhandig kan voelen in nieuwe situaties of bij nieuwe mensen. Vanaf dat moment klikte er iets in mijn hoofd. Er stond in de publicatie letterlijk vermeld dat die sociale onhandigheid zich kan uiten daadwerkelijk onhandig worden. Het omstoten van een glas of per ongeluk verslikken in een hapje hoort daarbij. Dat is zo typerend voor mij, ik moest hardop lachen. Eindelijk had ik een reden gevonden voor mijn man om uit te leggen dat ik er niets aan kan doen als ik bij nieuwe mensen over de vloer kom en dan iets onhandigs uithaal. Dat is dus gewoon mijn hoog sensitiviteit die overuren gaat draaien en dan kortsluiting veroorzaakt in mijn zenuwstelsel.
Zonder dollen, vanaf dit moment werd het boek één groot feest van herkenning voor me. De meest gekke eigenaardigheden van mijzelf stonden hier gewoon op papier uitgelegd. Van het snel kunnen zien van logaritmen tot het niet kunnen onthouden van gezichten. Ik ben duidelijk een introverte HSP en vermijd graag situaties die voor veel prikkels zorgen. Mijn vriendin Nienke is een extroverte HSP en zoekt juist prikkels op.
Veel reviews geven aan dat de publicatie droog van stof is, en daar kan ik bij inkomen. Echter vele boeken die nu gepubliceerd zijn over hoog gevoeligheid hebben dit boek van Elaine Aron als bron. Zij is de grondlegger geweest van het begrip HSP. Daarom raad ik je aan dit boek zeker te lezen als je vermoed dat je HSP bent of veel met HSP mensen te maken hebt. Ook veel van de tips over het herzien van je jeugd in de nieuw verworven wetenschap dat je hoog sensitief bent, doen je bepaalde dingen in nieuw perspectief plaatsen. Je krijgt meer begrip voor je reactie en emoties in bepaalde situaties. Je krijgt letterlijk meer inzicht in je eigen handelen.
Uiteindelijk behandelt Elaine in een apart hoofdstuk hoe het zit met hoog sensitieve personen en hun werk. Bij het lezen van dit hoofdstuk rolde ik mijn bed uit (ik las het’s avonds in bed). In dit hoofdstuk werd precies uitgelegd wat ik voelde en ervaarde in mijn baan als officemanager bij een kleine uitgeverij. Vaak doorzien HSP’s heel snel situaties en ontwikkelingen in de markt waardoor ze vaak met nieuwe bijzondere inzichten op de proppen komen die niet altijd begrepen worden of voor waardevol aangezien worden binnen het bedrijf. Ik liep hier heel erg vaak tegenaan. In vergaderingen had ik ideeën of voorzag ik nieuwe ontwikkelingen, maar mijn baas nam die nooit serieus. Als dan een jaar later precies bleek uit te komen wat ik al lang had aan zien komen, had ik altijd het “Told yo uso” gevoel. Hierdoor voelde ik me nooit serieus genomen. Ook miste ik heel duidelijk een daadwerkelijke diepere betekenis van mijn werk. Ik kreeg niet het idee dat ik een fundamentele bijdrage zat te leveren aan de maatschappij, terwijl ik heus wel een belangrijke bijdrage leverde in de uitgeverij. Veel HSP’s krijgen dan ook een burn-out en worden op deze gedwongen om op zoek te gaan naar werk waar ze geen energie in verliezen, maar juist krijgen! Daadwerkelijk met je zielemissie bezig zijn is voor HSP’s belangrijker dan voor mensen die niet HSP zijn. Ook leverde dit hoofdstuk inzicht in mijn eigen ontevredenheid in mijn werk. Het feit dat je als officemanager vaak mensen aan je bureau krijgt, leidt tot veel externe prikkels. Ook werd mijn werk met name bepaald door anderen die dingen bij mij over de schutting gooiden. Iets waar ik niet gelukkig van werd. Ik ben iemand die veel liever het werk zelf in de hand houdt (en dus ook de invloed van prikkels). Ik trek graag zelf een project, in plaats van ondersteunend bezig te zijn. Vaak genoeg starten HSP mensen dan ook een eigen bedrijf waarin ze zelf de mate van prikkels kunnen bepalen. Stukje bij beetje wordt duidelijker voor me wat voor een werkomgeving bij mij past.Hoogsensitiviteit als uitdaging

Zoals ik al zei, het boek van Elaine Aron is voor vele mensen een eyeopener geweest en nu dus ook van mij. Als je wilt beginnen met het begrijpen wat HSP is, en net als ik behoefte hebt aan wetenschappelijke onderbouwing van het bestaan van deze fysiologische eigenschap, lees dan dit boek. Mocht je een wat minder zware publicatie willen lezen raad ik je de verschillende publicaties aan van Marian van den Beuken. De publicatie Hooggevoeligheid als uitdaging is iets toegankelijker vanwege het ontbreken van de droge theoretische onderbouwing.

Myst