Boek review – Maak werk van je droom

Via het e-book abonnement van Bol.com stuit ik op de publicatie Maak werk van je droom van Mark Schalekamp. Ik download het e-book en besluit het boek gelijk te lezen. In anderhalve dag heb ik hem uit.

Samenvatting
Mark Schalekamp heeft zes jaar lang gewerkt als advocaat, bankier en tv-redacteur voordat hij in 1999 zijn eigen bedrijf opstartte. In 2011 publiceerde hij zijn eerste roman. Hoe heeft hij van zijn dromen zijn werk weten te maken? Dat is de vraag die beantwoord wordt in de publicatie Maak werk van je droom. Mark Schalekamp geeft in vijf stappen de manier om je ideale baan te vinden. De eerste stap is nadenken over de vraag ‘wat wil je?’ De tweede stap is: ‘wat kun je?’ en ‘wat heb je nodig’. De derde stap is het opruimen van obstakels: ‘wat weerhoud je?’ De vierde stap en de vijfde stap zijn respectievelijk het formuleren van een doel en het overgaan tot actie. Bij iedere stap staan oefeningen genoteerd zodat je voor je zelf ook aan de slag kunt met het vinden van je droombaan.

Maak werk van je droom

De publicatie is een leuk, vlot geschreven boekje dat je moeiteloos uitleest. Er worden heldere voorbeelden gegeven met betrekking tot hoe deze methode voor de auteur gewerkt heeft. Met name de zelfspot en nuchtere kijk op dingen maken dit boekje een bron van hoop vanwege het persoonlijke succes van Schalekamp zelf. De belangrijkste boodschap is dat je realistisch moet blijven en met een doel voor ogen dat tenminste haalbaar is door hard werken. Met dagdromen en op de bank blijven zitten kom je er niet. De oefeningen geven ruim stof tot nadenken en helpen mij stukje bij beetje mijn eigen wensen op een rij te zetten. Een belangrijke quote die mij helpt met vrijer te denken is dat je keuze niet definitief hoeft te zijn. Is je keuze niet de juiste? Dan besluit je wat anders! Ook in deze publicatie wordt aangeraden om vel tijd alleen door te brengen. Dan gaat namelijk je hart meer spreken. Dat is ook de hart-hoofdmethode die Mark Schalekamp noemt. Laat je hart als eerste spreken en ga dan met je hoofd kijken hoe je dat kunt waarmaken. Stop met belemmerende gedachten en angsten te laten regeren. Zet je hoofd juist in op het behalen van de doelstellingen voor je passie.
Toch blijf ik een beetje hangen in de eerste stap, wat wil ik? Als ik de oefeningen in het boek uitvoer, kom ik niet tot een concreet antwoord. Wel wordt de richting steeds duidelijker voor mij.

Myst