,

Boek review – Witch

Via Instagram, maar ook de website van Hayhouse (uitgever) stuit ik op diverse positieve recensies betreffende het boek Witch van Lisa Lister. Het boek zou je meer richting geven aan je eigen uniekheid en is met name gericht op vrouwen (energie).
Ik bestel dit boek en ben benieuwd wat het mij brengt.

Samenvatting
Het boek heeft een heldere opvatting wat een ‘Witch’ oftewel heks is, namelijk een vrouw in haar kracht. Een vrouw is een healer, zeer wijs en in sync met moeder natuur en de verschillende fasen van de maan. Helaas heeft het woord ‘Witch/Heks’ een negatieve lading gekregen door de eeuwen heen. Het wordt immers vaak als scheldwoord gebruikt. Lisa Lister legt vrij helder uit hoe de geschiedenis in elkaar steekt betreffende hekserij. Ze vertelt waarom het woord ‘Witch/Heks’ in het verleden leidde tot marteling en zelfs de dood van vele honderdduizenden vrouwen. Ze geeft ook aan dat het dezelfde vrouwen zijn (dezelfde witches) die nu ontwaken en opnieuw hun plaats in de wereld in nemen. Door middel van positieve associatie van het woord ‘Witch/Heks’ durven steeds meer vrouwen (en ook mannen) zichzelf ook zo te noemen. De verschillende vormen van hekserij bespreekt Lisa beknopt net als de verschillende jaarfeesten (aan de hand van het ‘Wiel van het jaar’) en de verschillende fasen van de maan. Lisa meent dat als je in ritme met de natuur leeft, je ook dichter bij je intuïtie komt te staan. Verschillende devinatiemethoden zoals orakel kaarten, tarot en scrying om je intuïtie te trainen worden kort besproken. Net als het nut van een altaar, kristallen en de werking van diverse magische spreuken. Tot slot gaat Lisa Lister in op de vijf verschillende aspecten van een Witch/Heks oftewel vrouw in haar kracht.

Witch

Wat ik erg bijzonder vond aan de vormgeving van dit boek was dat de kopse kant van de pagina’s bedrukt zijn met de verschillende maanfasen. Dat gaf het boek in mijn ogen net dat bijzondere tintje, naast de verder puur zwarte kaft met zilveren letters erop. Toen ik het boek opensloeg was het eerste wat ik tegenkwam een quote uit één van mijn lievelingsfilms.

Now is the time
This is the hour,
Ours is the magic
Ours is the power.
– The Craft, 1996 –

The Craft is jarenlang mijn lievelingsfilm geweest, en inderdaad deze spreuk is lang bij me blijven hangen. Dat het boek van Lisa Lister er mee opent, is zeker een teken voor mij.
Vervolgens legt Lisa Lister in een paar pagina’s uit wat een Witch eigenlijk is en ontdoet dit beladen woord van elke negatieve gedachte. Ik ben al jarenlang geïnteresseerd in boeken over hekserij en heb ook veel over de geschiedenis en de vervolgingen gelezen, maar geen enkel boek heeft de negatieve lading van het woord Witch of Heks zo doen verdwijnen als Lisa Lister doet. Een Witch/Heks is een vrouw volledig in haar eigen kracht! Mooier dan dat kan ik dankzij Lisa het niet verwoorden! Vooral mensen die nog vasthouden aan de negatieve lading bij dit begrip, zouden de eerste paar pagina’s moeten lezen van dit boek!
Dan gaat Lisa in op haar persoonlijke levensverhaal hoe zij gekomen is tot het reclaimen van het woord Witch en het schrijven van dit boek. Het plezierige is aan de schrijfstijl van Lisa is dat het zeer makkelijk te lezen is (ook al is het Engels) maar ook enorm positief. Het feit dat ze diverse rituelen, spells en ervaringen deels vanuit haar eigen Book of Shadows (spiritueel dagboek van een heks) maakt het enorm toegankelijk. Ik heb met name wat gehad aan de grote lijnen die uitgezet zijn in dit boek, namelijk het herontwaken in je eigen kracht en dit vieren en mogen uiten zonder enige terughoudendheid. De informatie over de verschillende vormen van hekserij, jaarfeesten, fases van de maan, kruiden- en edelstenenleer of devinatiemethoden vond ik erg leuk om te lezen gezien de ervaringen van Lisa zelf die hierdoorheen zijn geweven. Echter deze informatie is veel uitgebreider terug te vinden in andere boeken die daar op gespecialiseerd zijn, zoals Moonology van Yasmin Boland of Zilveren maan van Teresa Moorey voor de maanfasen enzovoorts.
Het boek Witch is wel een algemene inleiding tot de diverse onderwerpen die bij de Witch Lisa Lister horen, maar hekserij betekend ook zelf je eigen pad bepalen. Dus bepaal wat bij je past en lees daar specifieke literatuur over, want daar is het boek van Lisa Lister iets te licht voor. Echter, zoek je een boek die je helpt te bepalen wat jouw persoonlijke kracht is als vrouw en heb je interesse in de natuur? Dan is dit je boek! Vooral het belang van leven in cyclus met de natuur komt ruim aan bod.
De vijf verschillende aspecten van een Witch gaven mij het inzicht dat ik nodig had. Lisa bespreekt achtereen volgens: the Force of Nature (She who can not be controlled), The Creatrix (She who dreams, manifests and creates), The Healer (She who heals herself and the world), The Oracle (She who trusts her intuition and sees all things) en The Sorceress (She who is charmed, dangerous and not afraid of the dark). Ik merkte onmiddellijk dat de Healer en Oracle twee aspecten zijn die heel erg in mij naar boven komen. Misschien hou ik me niet heel de dag bezig met kruidenleer en schrijf ik geen bijzondere spells, maar ik ben volgens de vijf aspecten van Lisa Lister tot echt ook zelf een Witch! And I am proud of it!

Myst